Uczniowie codziennie stają przed ogromną ilością szkolnych wyzwań: skupienie, koncentracja, zapamiętywanie, nauka, umiejętność radzenia sobie z obowiązkami i emocjami - to ich codzienność.
Pojawiające się niepowodzenia szkolne, związane z tym lęki i frustracje, mogą wywoływać niechęć, obniżenie samooceny i poczucia własnej wartości, czasem również reakcje nerwicowe i bierność w działaniu. Dlatego, gdy widzimy, że liczba niepowodzeń szkolnych stopniowo wzrasta, w ramach wsparcia, proponujemy w szkole zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Jedną z form takiej pomocy są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, których głównym celem jest niwelowanie przyczyn i objawów trudności w uczeniu się, stymulowanie rozwoju, wyrównywanie dysharmonii rozwojowych i korygowanie zaburzonych funkcji.
Na zajęcia tego typu mogą uczęszczać uczniowie na podstawie opinii lub orzeczenia wydanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną lub na wniosek nauczyciela/ specjalisty.
Udział w zajęciach jest bezpłatny oraz dobrowolny. Praca odbywa się w małych grupach, maksymalnie 5-cio osobowych. Rodzic decyduje, czy dziecko weźmie w nich udział, dlatego przed podjęciem decyzji warto się dowiedzieć, czym są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zamiennie nazywane także terapią pedagogiczną, są jedną z form zajęć specjalistycznych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wynika to z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, w którym zapisane jest, że zajęcia korekcyjno-kompensacyjne wchodzą w skład zajęć specjalistycznych, obok zajęć logopedycznych, zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym.
Nie należy ich mylić z zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi, które odnoszą się do wyrównywania braków w opanowaniu podstawy programowej.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne skierowane są do uczniów wymagających indywidualnego podejścia, mało samodzielnych, łatwo rozpraszających się, mających problemy z koncentracją, nieśmiałych, z dysleksją rozwojową (dysleksja, dysortografia, dysgrafia).
Są polecane także uczniom, u których występują zaburzenia funkcji wzrokowych, słuchowych czy ruchowych. Jednym słowem, skierowane są do wszystkich dzieci, którym zaburzenia rozwojowe utrudniają opanowanie określonych umiejętności, uznawanych za podstawowe.
Podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych:
- wykonujemy ćwiczenia poprawy:
- koncentracji uwagi na danej czynności,
- spostrzegawczości,
- pamięci,
- logicznego myślenia,
- dbamy o polepszanie funkcji wzrokowej oraz funkcji orientacji przestrzennej,
- usprawniamy koordynację wzrokowo-ruchową,
- doskonalimy sprawność manualną (funkcjonowanie analizatora kinestetyczno-ruchowego),
- usprawniamy percepcję słuchową, analizę i syntezę słuchową, koordynację słuchowo-ruchową i słuchowo-wzrokową,
- dbamy o kształtowanie umiejętności porównywania, segregowania i samokontroli,
- doskonalimy sprawność ruchową, zarówno w zakresie małej, jak i dużej motoryki,
- ćwiczymy umiejętność czytania, grafikę pisma lub naukę pisania od podstaw,
- kształtujemy procesy myślenia, tworzenia pojęć, uogólnień,
- poprawiamy umiejętność liczenia,
- rozwijamy umiejętność stosowania poprawnej ortografii,
- stosujemy ćwiczenia relaksacyjne, koncentracji uwagi i wyciszające.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne przynoszą efekty, jednak należy pamiętać o tym, że jest to proces wymagający czasu, systematyczności, regularności i powtarzalności ćwiczeń, również w domu.
Wirtualny spacer po szkole
Certyfikaty i dyplomy