Załącznik nr 1 do zarządzenia 2017/2018
Dyrektora SP nr 2 w Woli Rzędzińskiej
z dnia 18.05.2018 r.
Regulamin obsługi i korzystania z monitoringu wizyjnego
w Szkole Podstawowej nr 2 im. bł. Edmunda Bojanowskiego
w Woli Rzędzińskiej

I. Podstawa prawna:
- Konwencja Praw Dziecka
- Ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz. U. 2017, poz. 2213)
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2016, poz. 922)
- Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny
w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
(Dz. U. nr 6, poz. 69 z 2003 r. z późn. zm.)
- Statut Szkoły
- Program Wychowawczy Szkoły
- Program Profilaktyki Szkoły
II. Celem monitoringu jest:
ü zwiększenie bezpieczeństwa społeczności szkolnej oraz osób przebywających
na terenie szkoły i placówki,
ü ograniczenie zachowań zagrażających zdrowiu, bezpieczeństwu uczniów,
ü wyjaśnianie sytuacji konfliktowych,
ü ustalanie sprawców czynów nagannych (bójki, zniszczenia mienia, kradzieże itp.)
w szkole i jej otoczeniu,
ü ograniczanie dostępu do szkoły i jej terenu osób nieuprawnionych
i niepożądanych,
ü zapewnienie bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki.
III. Zasady wykorzystania zapisów monitoringu wizyjnego:
- Szkoła Podstawowa nr 2 w Woli Rzędzińskiej posiada monitoring wizyjny wewnętrzny
i zewnętrzny.
- Monitor i rejestrator znajduje się w gabinecie dyrektora szkoły.
- Zapisy z monitoringu będą wykorzystywane między innymi w sytuacjach:
ü zagrażających bezpieczeństwu uczniów, nauczycieli, pracowników szkoły,
ü niszczenia mienia szkoły,
ü niszczenia urządzeń na terenie placu zabaw, boiska oraz parkingu,
ü przywłaszczania,
ü konfliktowych, np. bójek,
ü podejrzenia o palenie papierosów i korzystanie z używek.
- Obrazy z monitoringu rejestrujące niepokojące sytuacje zapisywane są na trwałym nośniku informacji przez p. Mariusz Więckowskiego i przechowywane do wyjaśnienia sytuacji. Wskazana osoba prowadzi dziennik systemu, w którym odnotowuje się czas i miejsce zajścia oraz udostępnienie nagrań.
- Pełny obraz z monitoringu przechowywany jest na dysku twardym przez minimum 30 dni.
- Zapis z monitoringu może zostać odtworzony rodzicom/opiekunom uczniów za zgodą dyrektora szkoły i w terminie ustalonym przez dyrektora szkoły lub wychowawcę /nauczyciela.
- Osoby obserwujące bieżące zapisy i osoby przeglądające zapisy zobowiązane są do nieujawniania danych zarejestrowanych przez monitoring. Dziennik systemu jest materiałem poufnym i wgląd do niego mają osoby upoważnione przez dyrektora, zgodnie z ewidencją osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych w szkole.
- Nagrania mogą być udostępniane policji na pisemną prośbę w celu wyjaśnienia prowadzonej sprawy.
IV. Zasady obowiązujące przy przekazywaniu pliku z materiałem archiwalnym upoważnionym organom:
- Przedstawiciel organów pisemnie kwituje odbiór materiału – protokół przekazania.
- W pokwitowaniu odbioru zaznacza znaki szczególne materiału: nr kamery – określenie miejsca zdarzenia nagranie z dn. - godzina, dzień, miesiąc, rok.
- Protokół przekazania przechowywany jest w sekretariacie szkoły.
- Do przegrywania materiału archiwalnego z rejestratora upoważniony jest p. Mariusz Więckowski.
- W przypadku zaistnienia niebezpiecznych sytuacji w godzinach nieobecności pracowników szkoły (np. godzinach wieczornych czy nocnych), działania wyjaśniające podejmowane są w miarę posiadanej wiedzy o zajściu.
- Podczas pobytu osób trzecich w gabinecie dyrektora, monitor jest wyłączony.
- Nie odtwarza się nagrań w obecności uczniów.
IV Przepisy końcowe:
- Prawo do ustalenia bądź zmiany hasła dostępu ma p. Mariusz Więckowski.
- W sprawach nie uregulowanych niniejszą procedurą ostateczną decyzję podejmuje dyrektor szkoły.
- Procedura może ulec zmianie w zależności od zaistniałej sytuacji.
- Obowiązujące zasady wykorzystania monitoringu wchodzą w życie z dniem 18.05.2018 r